ü Trasy wzdłuż wybrzeża Istrii oraz w głąb Półwyspu
ü Rovinj – urokliwe miasteczko nazywane Perłą Adriatyku czy chorwackim Saint-Tropez
ü Buje, Groznjan, Motovun – niewielkie, malownicze miasteczka położone na wzgórzach niczym we włoskiej Toskanii
ü Parenzana – dawna trasa kolejki wąskotorowej, a po drodze tunele i wiadukty
ü Kanał Limski - chorwacki fiord
ü Kuchnia regionalna Istrii: świeże ryby, owoce morza i trufle
Program:
Dzień 1
Wyjazd z Krakowa o godzinie 08:00 (ul. Reymonta 22). Możliwość dołączenia do wyjazdu w Katowicach (ok. 9:30). Przejazd przez Czechy i Austrię i Słowenię do Chorwacji. Przyjazd na nocleg około północy.
Dzień 2
Porec - Novigrad - Umag - Savudrija - ok. 55 km na rowerze
Rozpoczynamy naszą rowerową przygodę! Na dobry początek, niejako na rozgrzewkę, czeka nas trasa rowerowa wzdłuż malowniczego wybrzeża. Z urokliwego miasteczka Porec dojedziemy przez Novigrad i Umag do najbardziej na północ wysuniętej miejscowości półwyspu i położonej tam latarni morskiej Savudrija. Po drodze będzie wiele możliwości aby skorzystać z chorwackiego słońca, zanurzyć się w morzy, czy zasmakować w lokalnych specjałach. Na koniec wrócimy autobusem do hotelu.
Dzień 3
Porec – Vrsar – Klostar – Rovinsjko Selo – Rovinj – ok. 49 km na rowerze
Dzisiaj przed nami dwa chorwackie cuda – natury i architektury. Tym razem czas sprawdzić co kryje Istria bardziej na południe. Spokojnym tempem przejedziemy do miasteczka Vrsar, w którym ponoć w XVIII w. przebywał słynny amant - Giacomo Casanova. W historycznym centrum zatrzymamy się na filiżankę kawy, czy krótki spacer. Dalej drogą rowerową ruszymy wzdłuż Kanału Limskiego, przypominającego oddalone o tysiące kilometrów stąd norweskie fiordy! Zatrzymamy się w niejednym punkcie widokowym, aby podziwiać ten twór natury. Dalej, jadąc nieco pod górę przejedziemy na jego drugą stronę. Tam kierować się już będziemy do Rovinj – miasteczka na Istrii uważanego za najpiękniejsze - Perły Adriatyku. Tutaj zsiądziemy z rowerów i na piechotę odkryjemy tajemnice tego romantycznego miasta, niegdyś położonego na wyspie, od XVIII w. zaś połączonego z lądem. Podejdziemy na wzgórze pod kościół Św. Eufemii, skąd roztacza się wspaniały widok dachy miasta i Adriatyk. Zakosztujemy w specjałach lokalnych restauracji i wieczór spędzimy w mieście według własnych zainteresowań. Wieczorem, już autobusem, wrócimy na nocleg.
Dzień 4
Rovinj - Fazana - Pula - Premantura- przylądek Kamenjak – ok. 61 km na rowerze
Poznawania wybrzeża ciąg dalszy. Dzisiejszą trasę rozpoczniemy w miejscu, gdzie wczoraj zakończyliśmy nasze rowerowanie - w Rovinj. Szlakiem Śródziemnomorskim Euro Velo 8 będziemy kierować się dalej na południe. Przejedziemy przez miejscowość Fazana, z której brzegów zobaczymy Wyspy Briońskie, przejedziemy przez Pulę, aż na samo południe półwyspu. Naszym celem jest jedno z najbardziej urokliwych miejsc Istrii, pełen pięknych plaż przylądek Kamenjak.
Dzień 5
Buje – Parenzana – Groznjan – Parenzana – Livade – Motovun – Livade – ok. 47 km na rowerze
Istria to nie tylko wybrzeże. Przekonamy się o tym udając na rowerach w głąb półwyspu. Nasza dzisiejsza trasa poprowadzi pagórkowatymi terenami, w sąsiedztwie winnic, do historycznych, położonych na wzgórzach średniowiecznych miasteczek. Rozpoczniemy od wizyty w Buje – niewielkiej, malowniczej miejscowości, której charakterystyczna dzwonnica góruje nad terenami północno-zachodniej Istrii. Niedaleko za miastem skręcimy w Via Parenzana, którą pojedziemy do Groznjan, urokliwego średniowiecznego miasteczka zwanego „miastem artystów”. Nie bez powodu, nieomal na każdym kroku znajdziemy tam niewielkie galerie czy rękodzielnicze pracownie. Poświęcimy nieco czasu aby na własną rękę odkryć jego wąskie uliczki i zakamarki, zakosztować w regionalnych przysmakach sprzedawanych w lokalnych sklepikach. Wróćmy natomiast jeszcze na chwilę do Via Parenzana… Droga ta była niegdyś trasą wąskotorowej kolei łączącej Triest i Porec. Obecnie jest to pełna wspaniałych widoków trasa pieszo-rowerowa, która choć miejscami nieco bardziej wymagająca, poprowadzi nas poprzez wzgórza, lasy oraz dawne tunele i wiadukty kolejowe, aż do Livade. Już po drodze zobaczymy z oddali górujący nad okolicą Motovun – miejsce naszego kolejnego przystanku. Jest to najlepiej na całej Istrii zachowany średniowieczny kompleks, pełen renesansowych oraz gotyckich budowli. Jak mówi jedna z legend – niegdyś zamieszkany przez olbrzymy… Jak na twierdzę jednak przystało nie jest łatwy do zdobycia. Zanim postawimy nogę w centrum czeka nas krótki, lecz solidny podjazd (250 m). Po zwiedzeniu miasteczka i uzupełnieniu sił czeka nas nagroda! 250 m… w dół! Dalej już spokojna trasa rowerowa wzdłuż rzeki Mirna, aż do Novigradu, gdzie zakończymy pełen wrażeń dzień.
Dzień 6
Žminj - Svetvinčenat - Vodnjan - Pula - ok. 41 km na rowerze
Tego dnia udamy się do miejscowości Žminj, która położona jest niemal na środku półwyspu. Stąd na rowerach przejedziemy w południowo-zachodnią część półwyspu, w kierunku Puli - najstarszej miejscowości wschodniego Adriatyku. Trasę zakończymy w Vodnjanie, a do samego miasta dojedziemy już autobusem. Zanim jednak ujrzymy tę położoną na ośmiu wzgórzach miejscowość z piękną zatoką, czeka nas cały dzień na rowerach! Po drodze zobaczymy kilka malowniczych miasteczek, a ukształtowanie terenu będzie nam sprzyjać.
Dzień 7
okolice Porec - ok. 28 km na rowerze
Na pożegnanie z Istrią po raz ostatni wsiądziemy na rowery by podziwiać chorwackie krajobrazy z perspektywy siodełka i poczuć wiatr we włosach. Zajrzymy do pobliskich miejscowości, a popołudniu spakujemy rowery i już autokarem wyruszymy w drogę powrotną do Polski. Nocny przejazd.
Dzień 8
Powrót do Krakowa w godzinach porannych. Możliwość odłączenia się w Katowicach.
Cena obejmuje:
- Transport: autokar lub bus (wyjazd z Krakowa), możliwość dołączenia w Katowicach
- Transport rowerów na specjalnej przyczepie
- Zakwaterowanie: 6 noclegów w hotelu
- Wyżywienie: 6 śniadań, 3 obiadokolacje
- Opieka pilota wycieczek
- Ubezpieczenie: KL do 20 000 EUR | NNW do 15 000 PLN | BP do 1000 PLN
- Składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i Pomocowy - po10 PLN
- Podatek VAT
Cena nie obejmuje:
- Wyżywienia poza wymienionym (około 15-25 EUR dziennie)
- Biletów wstępu do obiektów, opłat klimatycznych, parkingowych, napiwków - ok. 40 EUR
- Wypożyczenia roweru - dla chętnych, którzy nie biorą własnego roweru: 250 PLN
- Dopłaty za transport roweru elektrycznego 200 PLN, ilość miejsc ograniczona do 5 sztuk
Liczba uczestników: 15 - 35 osób
Zaliczka przy zgłoszeniu: 500 PLN
W trakcie wyjazdu uczestnicy ubezpieczeni są w ramach pakietu "Bezpieczne Podróże" w wariancie Travel (zakres standard) w T.U. Signal Iduna na poniższe sumy: KL - Koszty Leczenia - do 20 000 EUR, NNW - Następstwa Nieszczęśliwych Wypadków - do 15 000 PLN, BP - Bagaż Podróżny - do 1000 PLN.