O wyprawie

 

Dlaczego warto?

 

 

ü  Brugia - miasto z licznymi kanałami, zwane flamandzką Wenecją

ü  Ieper (Ypres) - swój rozkwit w XIII w. zawdzięczało produkcji sukna. Znajduje się tam największa świecka budowla gotycka - Lakenhal (sukiennice)

ü  Gandawa - w średniowieczu drugie po Paryżu największe miasto w Północnej Europie. Jest tam mnóstwo zabytków i wiele ciekawych obrazów

ü  Antwerpia - w XVI w. najważniejsze i najbogatsze handlowe miasto Europy, a obecnie główny ośrodek obróbki i handlu diamentami

ü  Mechelen - miasto z aż 3 zabytkami na liście UNESCO - Katedrą św. Rumolda, beffroi oraz beginażem

ü  Belgijskie frykasy: gofry, czekolada, frytki i doskonałe piwa

 


 

Program:

Dzień 1

Wyjazd z Warszawy o godzinie 18:30 (parking przed Kinoteką obok PKiN). Możliwość dołączenia w Poznaniu (ok. 22:30). Przejazd nocny w kierunku Belgii.

Dzień 2

Jabbeke - Brugia - Jabbeke - ok. 10 km na rowerze.

Przyjazd do Jabbeke wczesnym popołudniem. Po zakwaterowaniu dla chętnych krótka przejażdżka rowerowa do centrum Brugii.

Dzień 3

Knokke-Heist - Blankenberge - De Haan - Oostende - ok. 42 km na rowerze (dla chętnych możliwość przedłużenia do hotelu o ok. 24 km)

 

Dziś czeka nas jedna z bardziej malowniczych tras tego wyjazdu. Przejazd rozpoczniemy tuż przy granicy z Holandią w rezerwacie przyrody Zwin, skąd wyruszymy wzdłuż wybrzeża podziwiając wydmy i mokradła. Trasa będzie meandrowała pomiędzy pięknymi nadmorskimi kurortami Flandrii Zachodniej. Przejedziemy piękną promenadą w Knokke-Heist z typową dla belgijskiego wybrzeża wysoką zabudową, z kolei w De Hann zaskoczy nas architektura w stylu belle époque. Część naszej trasy przebiegnie wzdłuż najdłuższej na świecie linii tramwajowej liczącej 67 kilometrów i ciągnącej się od granicy z Holandią do granicy z Francją. Trasę zakończymy w Ostendzie, mieście będącym w przeszłości ważnym portem morskim oraz mieszczącym letnie rezydencje pierwszych królów Belgii. Obecnie zaś jest ono jednym z największych kurortów nadmorskich w kraju. Na koniec dnia powrót autokarem (a dla chętnych rowerami) do hotelu w Brugii.

Dzień 4 

Ypres - Tyne Cot - Torhout - Brugia - ok. 55 km na rowerze.

Rano wsiadamy do autokaru by po ok. godzinie jazdy dotrzeć do Ypres. Gdy dojedziemy na miejsce wsiadamy na rowery i rozpoczynamy od zwiedzania miasta. Po obejrzeniu m.in. monumentalnych, gotyckich sukiennic oraz Katedry Św. Marcina, ruszamy w dalszą trasę przez Pola Flandrii. To tutaj w 1915 r., podczas I wojny światowej, w trwającej ponad miesiąc bitwie, życie straciło ponad pół miliona żołnierzy. Zatrzymamy się przy Tyne Cot, największym na świecie cmentarzu żołnierzy Wspólnoty Brytyjskiej. Następnie jedziemy do Torhout, a dalej do zamku Kaastel d'Aertrycke. Późnym popołudniem dotrzemy rowerami do hotelu.

Dzień 5

Brugia - Kasteel van Loppem - Gandawa - ok. 55 km na rowerze.

Dziś wyjedziemy rowerami z hotelu. Na początek przejedziemy obok neogotyckiego zamku w miejscowości Loppem. Następnie w miejscowości Moerbrugge wjeżdżamy na trasę rowerową LF5. Jest to najdłuższa w Belgii, licząca ponad 300 km, asfaltowa ścieżka dla cyklistów, łączącą najważniejsze zabytki Flandrii. Odcinek, który pokonamy dzisiaj biegnie głównie wzdłuż Kanału Gandawskiego, zapewniającego statkom do wyporności do 1000 ton dostęp do Gandawy, zaś miastu dostęp do Morza Północnego. Zanim jednak tam dotrzemy, zatrzymamy się przy małym, ale niezwykle ciekawym muzeum rowerowych osobliwości. Popołudnie spędzimy w Gandawie, gdzie zostaniemy do wieczora, by mieć czas na podziwianie średniowiecznej architektury miasta. Wieczorem powrót autokarem do hotelu.

Dzień 6

Mechelen - Antwerpia - Mechelen ok. 65 km rowerem (30 km przy powrocie pociągiem)

Etap rozpoczniemy od przejazdu trasą rowerową nr F1 do Antwerpii. Powstała ona w miejscu zlikwidowanej kolei wąskotorowej a z uwagi na swą szerokość oraz jakość asfaltu jest nieoficjalnie uznawana za pierwszą rowerową autostradę na świecie. Po dotarciu do Antwerpii zatrzymamy się na dłuższą przerwę, by zjeść obiad i poczuć klimat tego niezwykłego miasta. Po przerwie, by nie jechać tą samą trasą, wracamy do Mechelen wzdłuż kanałów. Osoby które chciałyby dłużej pozostać w Antwerpii mogą wrócić do Mechelen pociągiem.

Dzień 7

Mechelen - Leuven - Bruksela - ok. 65 km na rowerze

Ponownie jedziemy trasą F1 lecz tym razem w kierunku południowo zachodnim do Lowanium. Jest to miasto akademickie z ponad 600-letnią tradycją, w którym każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Znajdują się tam imponujące późnogotyckie budowle, liczne dzieła sztuki w muzeach i galeriach, wspaniały uniwersytet oraz największy w Europie browar - Stella Artois. Po przerwie na lunch jedziemy do Brukseli w której spędzimy resztę popołudnia. Wieczorem powrót autokarem do Mechelen.

Dzień 8

Dookoła Mechelen - ok. 20 km na rowerze

Rano czas wolny na spacer po miasteczku, a dla chętnych do południa krótka pętla rowerowa dookoła Mechelen. Po południu pakowanie rowerów i następnie wyjazd autokarem w drogę powrotną do kraju.

Dzień 9

W godzinach porannych powrót do Warszawy. Możliwość odłączenia się w Poznaniu.

 


 

Cena obejmuje:

  • Transport: autokar lub bus (wyjazd z Warszawy), możliwość dołączenia w Poznaniu
  • Transport rowerów na specjalnej przyczepie
  • Zakwaterowanie: 3 noclegi w aparthotelu (pokoje 2-os.z łazienką, wspólna kuchnia), 3 noclegi w aparthotelu w pokojach 2-os. typu studio z aneksem kuchennym
  • Opiekę przewodnika
  • Ubezpieczenie: KL do 20 000 EUR | NNW do 15 000 PLN | BP do 1000 PLN
  • Składkę na TFG i TFP - po 10 PLN
  • Podatek VAT

 

Cena nie obejmuje:

  • Wyżywienia ok. 20-25 EUR/dzień 
  • Biletów wstępu do muzeów i innych atrakcji, opłat klimatycznych/city tax, oraz zwyczajowych napiwków - ok. 40-70 EUR
  • Wypożyczenia roweru: dla chętnych, którzy nie biorą własnego roweru (250 PLN)
  • Dopłata do transportu roweru elektrycznego 200 PLN, ograniczona ilość miejsc

 

Liczba uczestników: 15 - 35 osób

 

Zaliczka przy zgłoszeniu: 500 PLN