O wyprawie

 

Dlaczego warto?

 

ü  Perły Bałtyku - Ryga i Tallin, których zabytkowe centra wpisano na listę UNESCO

ü  Lahemaa i Ķemeri - nadmorskie parki narodowe skrywające bogactwo przyrodnicze i kulturowe

ü  "Bałtycka riwiera" - Jurmała oraz dzikie odcinki wybrzeża

ü  Potężne twierdze i nadrzeczne klify w Parku Narodowym Gauja

ü  Zabytkowe zamki, dwory i pałace

ü  Vormsi - jedna z najniezwyklejszych wysp na Bałtyku

ü  Możliwość dogodnego połączenia wyprawy z wyjazdem "Znad Wigier do Wilna"

 


Program:

Dzień 1

Wyjazd z Warszawy o godz. 8.15. Przejazd przez Polskę i Łotwę do Rygi. Zakwaterowanie w hotelu w centrum, czas na wieczorny spacer po mieście znanym ze swej wspaniałej średniowiecznej i secesyjnej architektury.

Dzień 2

Engure – Plieņciems – Apšuciems – Klapkalnciems – Ķemeri – ok. 43 km (możliwość przedłużenia do Jūrmala o 20 km)

Pierwszego dnia naszej rowerowej przygody udamy się na zachód od Rygi, na obrzeża Parku Krajobrazowego Engure w Kurlandii, gdzie rozpoczniemy naszą trasę. Jadąc wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego trafimy do rezerwatu przyrody chroniącego wydmy w Plieņciems. Wydmy te chronią z kolei pobliską wioskę od ciągłych wiatrów, przez co już dawni możnowładcy, włącznie z żoną cara, wybierali ten zaciszny zakątek na wypoczynek. Mijając kolejne nadmorskie osady, wjedziemy do Parku Narodowego Ķemeri, gdzie przy jeziorze Kaņieris odbijemy w głąb lądu. Przecinając lasy i mokradła dotrzemy do miejscowości Ķemeri, której lecznicze błota i wody siarczkowe w XIX wieku przyciągały kuracjuszy aż z Moskwy. Stamtąd udamy się z powrotem ku morzu, gdzie rozciąga się bałtycki odpowiednik francuskiej riwiery popularny już od czasów carskich, czyli Jurmała. Przejechawszy przez ciąg wypoczynkowych miasteczek, w których hotelowe giganty otoczone są przez ponad 4000 stylowych, drewnianych willi zakończymy naszą trasę w centrum tej aglomeracji - między rzeką Lelupą a wspaniałą plażą, wyróżnioną Niebieską Flagą. Po odpoczynku wrócimy do naszego hotelu w pobliskiej Rydze, a po kolacji udamy się na zwiedzanie miasta z przewodnikiem.

Dzień 3

Turaida – Sigulda – Nurmiži – Līgatne – Skaļupes – Amata – ok. 40 km na rowerze

Przez kolejne dwa dni będziemy eksplorować położoną na północny wschód od Rygi Liwonię, krainę zwaną dawniej Inflantami. Dziś udamy się w okolice Wysoczyzny Inflanckiej, do niezwykle malowniczego Parku Narodowego Gauja, ciągnącego się wzdłuż dolnego odcinka rzeki o tej samej nazwie. Naszą trasę rozpoczniemy u stóp pięknie położonego zamku Turaida, którego nazwa w języku dawnych Liwów oznacza „Ogród Boga”. Oprócz niego w okolicy znajduje się także park rzeźb, drewniana świątynia w tradycyjnym łotewskim stylu oraz gród słynnej „Róży z Turaidy”. Znajdująca się przy naszym szlaku Jaskinia Gūtmaņa, największa powstała w wyniku erozji jaskinia w Krajach Bałtyckich, związana jest z legendą o tej nieszczęsnej dziewczynie. Przejedziemy obok dziewiętnastowiecznego dworu oraz ruin średniowiecznego zamku w Krimuldzie i po przekroczeniu mostu na rzece Gauja skierujemy się ku Siguldzie. Tam oprócz Starego i Nowego Zamku znajdują się szlaki spacerowe prowadzące do lokalnych atrakcji przyrodniczych, występujących tu w dużym zagęszczeniu. Wyruszywszy stamtąd udamy się na północny wschód przez Park Narodowy Gauja, zatrzymując się nieraz przy klifach, formacjach skalnych i na rzecznych brzegach. Jadąc w tak pięknych okolicznościach przyrody dotrzemy do naszej mety w okolicy rzeki Amata. Ta położona w sercu parku jedna z najstarszych i najładniejszych miejscowości na Łotwie zachęca do odwiedzin nie tylko zamkiem Kawalerów Mieczowych, ale także zabytkową zabudową przy krętych uliczkach, nad którymi górują kościelne wieże. Po czasie wolnym powrócimy autobusem do hotelu.

Dzień 4

Saulkrasti – Zvejniekciems – Skultes Muiža – Dunte – Tūja – Veczemji – Salacgrīva – ok. 54 km na rowerze

Tego dnia powrócimy na wybrzeże, które jednak w swym charakterze jest zupełnie odmienne od tego znanego nam z Jurmały. Choć niegdyś w pobliżu miejscowości Saulkrasti zatrzymała się na kąpiel sama caryca Katarzyna, miasteczko owo nie rozwinęło się w ogromny kurort wypoczynkowy i dziś jest raczej sekretem miejscowych letników, którzy chcą uniknąć tłumu turystów. Nie brakuje tu jednak atrakcji przyrodniczych, takich jak Biała Wydma, oraz innego rodzaju, jak największe w Europie Wschodniej muzeum zabytkowych rowerów. Z Saulkrasti wyruszymy na naszą trasę rowerową, która początkowo odbiwszy w głąb lądu ku zabytkowemu dworowi skręci następnie ku morzu i zaprowadzi nas do posiadłości na poły legendarnego Barona von Münchhausena. Niedługo  potem znajdziemy się na dzikim wybrzeżu inflanckim, znaczonym formacjami skalnymi i czerwonawymi klifami. Przejedziemy kilkanaście kilometrów przez rezerwat chroniący nie tylko te cuda natury, ale także pamiątki po dawnych Liwach. Nasz przejazd zakończymy przy plaży nieopodal Salacgrīvy, skąd pojedziemy autobusem na nocleg w okolicach Tallinna.

Dzień 5

Sagadi – Altja – Võsu – Palmse – Vihasoo – Viinistu –  ok. 51 km na rowerze (możliwość przedłużenia do Loksa o 19 km) 

Na powitanie Estonii pojedziemy do jednego z jej najbardziej znanych parków narodowych – Lahemaa, który powstał jako pierwszy park narodowy na terenie Związku Radzieckiego. Ten położony na wschód od Tallinna rezerwat jest jakby przyrodniczą miniaturą kraju – zawiera w sobie wszystkie typy ekosystemów w nim występujące. Do tego chroni zabytki dziedzictwa kulturowego, jak otoczony wspaniałym ogrodem dwór w Sagadi, uznawany często za najpiękniejszy w kraju i przyrównywany przez estońskich pisarzy do zamków nad Loarą. Stąd rozpoczniemy jazdę na rowerze udając się przez lasy do dawnej wioski rybackiej Altja, słynącej z tradycyjnej, drewnianej zabudowy. Jadąc bliżej lub dalej od wybrzeża dotrzemy do wypoczynkowej miejscowości Võsu, skąd popedałujemu w głąb lądu, ku kolejnemu słynnemu dworowi w Palmse. Uroda tej posiadłości będącej niegdyś centrum potężnego majątku rodu von Pahlenów przedkładana jest przez niektórych nawet nad piękno dworu w Sagadi. Podążając dalej drogą oznaczoną którą wiodą aż trzy szlaki EuroVelo objedziemy malowniczy półwysep Pärispea i dotrzemy do Loksa, największej miejscowości w parku narodowym, skąd wrócimy do hotelu autobusem. Jeżeli czas pozwoli odwiedzimy słynne bagna Viru.

Dzień 6

Sviby – Hullo – Bussby – Förby – Saxby – Kersleti – Rälby – Sviby – Rohuküla (promem) – Haapsalu – ok. 46 km na rowerze*

Dziś pojedziemy na zachodnie wybrzeże kraju, by odkryć jedną z najniezwyklejszych wysp w Krajach Bałtyckich. Vormsi, bo o niej mowa, wyłoniła się z morza około 3000 lat temu i do dzisiaj podnosi się o 3 milimetry rocznie. Ta czwarta największa wyspa Estonii od średniowiecza do czasów II wojny światowej zamieszkiwana była przez ubogą ludność szwedzką, która oprócz nazw miejscowości pozostawiła po sobie także zabytki kultury materialnej. Dziś niektórzy potomkowie tamtej społeczności wracają i budują w tym spokojnym zakątku kraju domki letniskowe. My najpierw dotrzemy autobusem do Rohuküli, skąd przeprawimy się promem do przystani Sviby. Stamtąd wyruszymy rowerami na objazd wyspy. Odwiedzimy jej „stolicę”, Hullo, skupisko domów stojących obok ruin świadczących o nieudanych próbach rosyjskiej i radzieckiej kolonizacji. Przemierzając wioski i dzikie ostępy dotrzemy do dziewiętnastowiecznej latarni morskiej wznoszącej się nad plażą na zachodnim krańcu wyspy. Stamtąd wjedziemy bardziej w głąb wyspy, aby odkrywać jej niezwykłą przyrodę. Odwiedzimy także zagubiony w lesie przy średniowiecznym kościółku św. Olafa największy na świecie cmentarz z krzyżami słonecznymi, zdradzający wikińskie pochodzenie dawnych mieszkańców tych terenów. Mijając drewniany wiatrak i tradycyjne farmy wrócimy na przystań, skąd powrócimy promem na stały ląd. Na uwieńczenie dnia popedałujemy do pobliskiego kurortu Haapasalu, mijając pozostałości wspaniałego pałacu. Po czasie wolnym w mieście, znanym z ruin potężnego zamku, infrastruktury wypoczynkowej i upamiętnienia w twórczości Czajkowskiego wrócimy autobusem na nocleg.

*W przypadku zakłóceń w funkcjonowaniu promu związanych np. ze złą pogodą możliwy jest program alternatywny.

Dzień 7

Po Tallinie ok. 24 km na rowerze

Ostatni dzień pobytu w Estonii poświęcimy na odwiedzenie jej fascynującej stolicy. Wpływy kulturowe i architektoniczne pozostawione przez wiele narodów zamieszkujących niegdyś to miasto łączą się w unikalną całość w dwupoziomowym starym mieście Tallina, otoczonym imponującym średniowiecznym murem z basztami. Jego kompaktowa wielkość i ciasna zabudowa sprzyjają zwiedzaniu na rowerze bądź na piechotę. Zanim jednak dotrzemy do ścisłego centrum, poznamy dzielnicę Kadriorg, parkowe założenie skrywające pałac o tej samej nazwie. To barokowe dzieło sztuki zostało wzniesione przez cara Piotra Wielkiego dla jego żony Katarzyny i do dzisiaj olśniewa rozmachem wizji oraz wspaniałymi ogrodami. Następnie skierujemy się ku nabrzeżu, jadąc wzdłuż którego dotrzemy do portu, a potem do ścisłego centrum, gdzie będziemy podziwiać zabytki Tallina w towarzystwie lokalnego przewodnika. Po zwiedzaniu krótki czas wolny na skorzystanie z dobrodziejstw miejscowej gastronomii przed podróżą. Wracając inną drogą poznamy nie tylko mniej turystyczne dzielnice miasta, ale także jego zielone obrzeża. Po powrocie do hotelu i szybkim odświeżeniu się wyruszymy w podróż powrotną do kraju.

Dzień 8

Przyjazd do Warszawy w godzinach porannych. Zakończenie wyjazdu.

 


 

Cena obejmuje:

  • Transport: autokar (wyjazd z Warszawy)
  • Transport rowerów na specjalnej przyczepie
  • Zakwaterowanie: 6 noclegów w hotelach (pokoje 2 i 3 os.)
  • Wyżywienie: 6 śniadań w formie bufetu
  • Ubezpieczenie: KL do 20 000 EUR | NNW do 15 000 PLN | BP do 1000 PLN
  • Składki na TTFG i TFP - po 10 PLN
  • Podatek VAT

 

Cena nie obejmuje:

  • Wyżywienia poza śniadaniami (ok 15-25 EUR dziennie)
  • Możliwość wykupienia pakietu 4 obiadokolacji w cenie 320 PLN
  • Kosztów realizacji programu (m.in opłaty wjazdowe, parkingowe, promowe, bilety wstępu do obiektów, opłaty miejscowe i klimatyczne, zwyczajowe napiwki) - ok. 60-70 EUR
  • Opcji zakwaterowania w pokoju 1-osobowym 690 PLN - dla chętnych w miarę dostępności tego typu pokoi 
  • Wypożyczenia roweru - dla chętnych, którzy nie biorą własnego roweru: 250 PLN
  • Dopłata za transport roweru elektrycznego 200 PLN, ilość miejsc ograniczona do 5 sztuk

 

Liczba uczestników: 15 - 35 osób

 

Zaliczka przy zgłoszeniu: 500 PLN